Omdömen
I oktober 2012 förklarade John Peirson i en artikel för Vintage Bentleys att klassiska fordon inte är byggda för dagens etanolbensin.
Den etanolblandade bensinen får metaller att korrodera samt löser upp alternativt gör packningar hårda/oflexibla. Problemet uppstår när för mycket vatten hamnat i tanken och etanolet då tas upp av detta när bensinen förbränns. Den enda lösningen då är att tömma hela tanken på bensin och för att förhindra detta att ske måste tanken hållas full vid alla tillfällen så att så lite utrymme som möjligt finns för vattenkondens att skapas på. Etanolet kan även lösa upp gamla föroreningar/beläggningar i bränslesystemet och därmed orsaka störningar i bränsletillförseln.
Samman med en lista på möjliga åtgärder för de här problemen rekommenderar John att använda en bränslestabilisator som STA-BIL, speciellt för motorer som får stå stilla längre tider.
Läs mer om John’s syn på detta här på Vintage Bentleys, obs. längre ner på sidan finns även en film som visar tydligt på problemet.
Vill bara tala om att bränsletillsatsen jag köpte av dig fungerade alldeles utmärkt och över all förväntan. Min husbil, bensinare med förgasare, brukar vara lite halvseg att starta upp varje ny säsong, men så icke detta år. Nu med din soppa i tanken startade den lika lätt efter nio månaders vila så som jag hade kört den igår. Bra tillsats det där.
– (Fd. Allt-i-allo bilhandlare, bildemonterare, bilreparatör mm)
Vill bara berätta att jag använt din NO-LEAK transmission-vätska i min GM TH700 aut.låda med FANTASTISKT bra resultat.
Jag stod i begrepp att riva ner lådan och byta tätningar när jag av en händelse besökte Prästryggens camping i Frövi och vid utlottning på inträdesbiljetten vann en flaska NO-LEAK.
Det var trolleri. Läckaget slutade nästan omedelbart.
Det är flera veckor sedan och lådan är fortfarande tät.
Provar gärna fler av dina produkter.